Beleremeg Velence a luxushajók forgatagába

Címkék: Velence, luxus, hajó

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

MTI

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Amikor az óceánjáró luxushajók és a nagy komphajók a Giudecca-csatornán utat törnek maguknak Velence fő hajókikötője felé, a part mentén álló paloták ablakai, sőt néha még a falai is beleremegnek. Tavaly legalább 619 személyszállító hajó és 581 utasszállító komp kötött ki Velencében, amely számos Földközi-tengeri körutazás kötelező állomása.

Több mint kétmillió utast zúdítottak a város utcáira, rendszerint rövid tartózkodásra. A hajók zöme ugyanazon az útvonalon jut el az utaskikötőhöz: áthalad a Bocca di Lidón, a lagúna északi bejáratán, onnan Velence halformájú hasa mentén a Szent Márk medence felé veszi az irányt, majd a Giudecca csatorna következik.

"Megérezzük őket akkor is, amikor nagyon lassan haladnak" - mondta a The New York Timesnak Rossella Vianello, aki a vízi város egyetemének nyelvészeti fakultásán dolgozik, és egy olyan palazzóban lakik, amely a csatornára néz. Az ablakok kíméletlenül rezegnek, bár azóta, hogy az egyetem korszerű üvegtáblákra cserélte őket, a helyzet valamelyest javult.

wikipedia.org
Egy sérülékeny város

Egyre több velenceit aggaszt, hogy a hatalmas hajók milyen hatást gyakorolhatnak a mindig is sérülékenynek tartott műemlékvárosra. A helybéliek számára rengeteg kérdést támaszt a nagy forgalom, mint például a hajók által a vízminőség, a zaj és a levegő tekintetében okozott környezetszennyezés, a lagúna ökorendszerére gyakorolt hatásuk vagy a velencei épületek márványtömbjeinek és víz alatti alapozásának esetleges eróziója.

Az óriáshajók elleni mozgalom egyik vezetője Saverio Pastor kisiparos, aki a gondolák számára készít alkatrészeket. "Nem mehetünk el szótlanul a város egészségét és jólétét érintő jelenség mellett, nem csinálhatunk úgy, mintha mi sem történne" - fejtette ki az amerikai lapnak.

A Minoan Ferry Lines komptársaság Olympia Palace nevű hajója, amely a minap végigsiklott a csatornán, 214 méter hosszú és 15,5 méterrel emelkedik a víz fölé (a merülésben lévő rész 7,4 méteres). "Mintha egy ötezer lakosú háztömb haladna át egy különösen kényes és törékeny környéken" - jellemezte a hajó hatását Pastor.

A kikötői hatóság ismételten biztosította a lakosság képviselőit, hogy a hajókat, a levegő minőségét, a károsgáz-kibocsátást, a hangszennyezését, illetve a lagúnára és a történelmi épületekre gyakorolt hatásokat rendszeresen figyelemmel követi. A bírálók azonban feltételezik, hogy a teljes igazságot korántsem tárták fel.
    
Az utasokból élnek
    
A hatósági szervek vizsgálatai szerint a hajók elhaladásának utóhullámai "semmiféle kárt nem okoznak az épületekben, és a környezetszennyezés szintje is a megengedetten belül van".

Michela Scibilia, a velenceiek 40xVenezia nevű mozgalmának elnöke mindazonáltal azt hangoztatja, hogy a város lakóinak "egészen mások a tapasztalatai". A hajók közlekedésének megtiltását követelő Facebook-oldalra egy hétnél is rövidebb idő alatt négyszázan iratkoztak fel. "Erről a kérdésről több nyilvános vitára lenne szükség" - hangoztatta Scibilia.

Tetszik vagy sem, Velence a turizmusból él. "A taxisoktól a bárok személyzetéig és a szállítókig mindenki a sétahajók utasaiból él, az egész egyetlen hatalmas körforgás" - vélekedett Antonio Murer, a Giudecca partján lévő El Chioschetto bár tulajdonosa.

1999-ben a városba még csak százezernél kevesebb sétahajóutas érkezett, 2010-ben már kis híján 1,6 millió. A Földközi-tengeren ma Barcelona és Velence vetélkedik a hajóforgalom első helyéért.

"Vannak napok, amikor tíz hajó is érkezik, ez egyszerűen nem biztonságos" - mondta Manuel Vecchina, aki szíve szerint szintén kitiltaná a vízi óriásokat a városból. Az óceánjárókon érkező turisták, akik nem maradnak hosszú ideig a városban, szerinte nem gyakorolnak komoly hatást a város egészének gazdasági helyzetére. "De még ha milliókat is költenének el, megéri-e, ha ezzel a város tönkretételét kockáztatják?" - vetette fel.

Április végén több városi egyesület levélben kérte a kikötői hatóságtól, a velencei és az országos illetékesektől, hogy a hajókat tiltsák ki a Szent Márk medencéből. Válasz még nem érkezett.
    
Paolo Costa, a kikötői hatóság vezetője alaptalannak minősítette a bírálatokat. "Messze a törvényes határon belül vagyunk… A hatékonyság és a fenntarthatóság terén a velencei a Földközi-tenger térségében a legjobb a sétahajó-kikötő" - jelentette ki.

 

 

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5