A gazdagok szaga

Címkék: luxus, parfüm, illatszer, bolt, riport, Zólyomi

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Terray István

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

A parfüm valaha luxustermék volt, ma egy áru a sok közül. Mégis a luxus fogalmát kerestük, amikor átlagos és elit parfümboltokban jártunk, ahol nem csak az illatkoncentrációban találtunk különbséget. Zólyomi Zsolttal, az ország egyetlen orrával később niche parfümökről és vásárlóikról beszélgettünk.

Nem tudjuk, hogy mit akarunk  

A luxus fogalmát igen nehéz pontosan meghatározni, pedig sokan próbálkoztak már vele. Az áron vagy éppen a ritkaságon kívül még valami furcsa hangulat, ízlés is körüllengi a fogalmat, és a luxusterméket magát is, ami sokak számára egyszerűen taszító sznobság, másnak megvásárolható jelkép, megint másnak a mindennapok szerves része.

Amennyire nehéz pontosan meghatározni az elméleti különbséget egy igen drága és egy luxustermék között, annyira pontosan érezhető ez a különbség konkrét példákon keresztül. Így van ez, ha ingatlanról, autóról, ékszerről vagy éppen illatszerről van szó. Ezt a különbséget az is érzékeli, aki nem ismeri a területet, de pontosan beszélni róla csak az tud, aki jól ismeri.

Mindezt modelleztük egy olyan parfümvásárlást célzó körúttal, mely oly sok férfitársunk számára lehet ismerős. Tudjuk jól, hogy életünk párja él-hal a finom parfümökért, és nekünk sincs ellenünkre, ha finom illatokat érzünk rajta. Ezért mindkettőnknek örömet szerez, ha parfümöt ajándékozunk neki valamilyen alkalomból. Csak választanunk ne kéne!

Választék

Két boltban jártunk parfümöt keresve igazi csetlő-botló férfiként, majd megkérdeztünk egy igazi szakértőt arról, hogy szerinte mi a különbség az eladás és a  termék tekintetében. Természetesen nem vittünk magunkkal mintát, nem egy konkrét cég adott illatát kerestük, hanem a nulláról indultunk. Ahogy egy igazi férfi próbálkozik - legalábbis a nők szerint.

A belvárosban, igazán elit környezetben található az egyik ismert illatszerláncolat nagy üzlete, a hatalmas boltban a választékra nem lehet panasz. A sok kifújt mintának köszönhetően már az utcán, csukott szemmel is érezhető, hogy mit árusítanak itt.

Az ajtón belépve még intenzívebbé vált a szagélmény, tömény illatfelhőbe kerültünk, olyan intenzitásúba, mely hosszú távon nem igazán lehet kellemes az érzékeknek. Kicsit sajnáltuk is az itt dolgozókat, érzésünk szerint nem mindenki bírhatja ezt az illatterrort fejfájás nélkül.

A választék viszont valóban lenyűgöző, körben a falakon ismert divatmárkák, sportcégek és illatszergyárak termékei földtől a plafonig. A polcok alapján tájékozódhatunk férfi és női illatok, akciós termékek, a cég ajánlatai vagy éppen az újdonságok között, az árak jellemzően 10-15 ezer forint között vannak.

Elkezdtünk keresgélni a termékek között, a szagolást a kirakott minták és papírcsíkok segítik. Ugyanakkor az érzékelésben nem segített az eleve meglévő háttérillat, ami biztos, hogy nem teszi lehetővé az objektív értékelést. Kicsit tébláboltunk az üzletben, találomra szagoltunk néhány márkás terméket, megpróbáltuk mindezt úgy, ahogy rémlett, hogy kell. Kifújás után az első slukk nem érdekes, utána már mond valamit magáról az illat, és a lecsengés a fontos. Néhány óra múlva érezhető csak az alapillat, mindössze a fej- és szívillat után, rémlett régről. Persze arra nem volt időnk, hogy ennyit várjunk.

Segítség nem érkezett, sőt, kérni sem tudtunk, percekig csak biztonsági embert és kasszást láttunk a láthatáron. Aztán csak találtunk egy illetékest, akire ráköszöntem, és előadtam problémámat (ha már ő nem kérdezett engem). Miután kiderült, hogy ajándékot keresek, a divatos, új illatok felé irányított. Azt mondta, sok nő azért örül ezeknek, mert a tavalyi, már elhasznált parfümök újracsomagolt, de változatlan és megszeretett változatai. Másoknak meg nincs jó szaglása, így örülnek bárminek, amit kapnak.

Mondtam, hogy egyik eset sem áll fent, igazi ínyencnek szeretnék ajándékot választani, de sem mintám, sem ötletem, hogy mi legyen az. Az úgy nehéz, mondta, ha nem akarom elhozni vásárolni, akkor vigyek kifújva illatmintákat, oda a meglepetés, de biztosra mehetek. Kedvenc illatot hozhatok, de nem biztos, hogy sikerül pontosan kategorizálni azt, így mellényúlhatunk.

Eredeti megoldás

Abban az ötletemben végül megegyeztünk, hogy választanék valamit, kifizetném, vinnék belőle mintát is, és ha esetleg nem tetszik, visszahoznánk becserélni. Egyetlen probléma van ezzel, az, hogy nincs minden illathoz mintamennyiség, ez behatárolja a lehetőségeket. Ezt már csak kutyafuttában beszéltük meg, az egyébként kedves és segítőkész eladót elragadta egy kolléganője.

Következő állomásunk egy közeli, csendes mellékutcában lévő különleges illatokat árusító parfüméria volt. A portál hasonlít a környéken lévő többi színvonalas kis boltéra, és utcai illatfelhőt sem találtunk. Odabent is csak diszkréten érezni a levegőben az, hogy mi a bolt profilja, és a falak melletti elegáns tárlókon is csak átlátható mennyiségű illatszeres üvegcsét találunk.

A pult mögött a bolt egyetlen alkalmazottja állt, aki felajánlotta, hogy segít, ha szeretném, majd  hagyott válogatni. Itt nem a termékdömping, hanem az elegáns környezet az, ami nehézzé teszi a válogatást, és árakat sem láttunk sehol. Mondtam, hogy ajándékot keresek, de egyáltalán nem vagyok otthon a témában. A válasz erre az volt, hogy legalább azt tudnunk kéne, milyen jellegű illatokat szeret az illető, hogy el tudjunk indulni. Esetleg hozzak mintát abból amit szeret, és akkor választunk együtt, de tudni kell, hogy minden bőrön másképp működik ugyanaz az illat, magyarázta a hölgy.

Amikor mondtam, hogy az illető kifinomult szaglással és ízléssel rendelkezik, ezt nehezítő körülménynek tartotta az itteni eladó is, majd azt javasolta, böngésszük együtt a "célszeméllyel" az üzlet kínálatát, ahol részletes leírásokat találunk az illatokról.

Valóban, a weblapon a parfüm története és leírása mellett annak fej-, szív- és alapillatának összetevői is megtalálhatók. Szemben az elsőként látogatott bolt oldalával, ahol néven, képen és áron kívül legfeljebb egymondatos kedvcsinálót találtunk a termékekről.

 

 

1.  A gazdagok szaga
2.  Igazi szakember valódi illatok között

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5