A bőr magyarul beszél

Címkék: luxus, kozmetikum, Ilcsi, László, bio, natúr

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Terray István

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

A biokozmetikumok azon luxustermékek közé tartoznak Magyarországon, melyek iránt egyre nagyobb az igény. Mégis alig néhány vállalkozás foglalkozik ilyenek előállításával, annak ellenére is, hogy alapanyagból rengeteg terem meg a hazai vállalkozóknál. Ez azonban általában exportra megy, hogy kész termékként a magyar polcokon jelenjen meg.

Alapanyag van bőven

A bőr magyarul beszél (The skin speaks Hungarian) - mondta Dr. László Ernő, a magyar származású, világhírű bőrgyógyász-kozmetikus, amikor megkérdezték tőle, hogy miért nem tanul meg rendesen angolul második hazájában. Hogy az ismert mondás igaz-e, és vannak-e még a bőrt értő hazai gyártók és fejlesztők, arról a natúr és biokozmetikai termékek szakembereit kérdeztük.

A natúr- és biokozmetikum, akár a bioélelmiszer, sokak szemében a luxus kategóriába tartozik. Nem minden alap nélkül, a hagyományos technológia és a speciális termesztésű alapanyagok sokszor igen drágává teszik ezeket a termékeket. Bár a reklámozás hiánya és a gyakran kisebb árrés miatt ez mégsem minden esetben igaz, mégis ritka az, hogy a kis pénzű vásárló ilyen termékeket használna.

A bio kozmetikumok jó része a luxus kategóriába tartozik

Alapanyag-előállításban is érvényes a bio élelmiszerekkel kapcsolatos párhuzam, állítja Roszík Péter, a minősítéssel foglalkozó Biokontroll ügyvezetője. Becslésük szerint a reform élelmiszerek alapanyagainak 80-90 százalékát exportra termelik a hazai gazdák. A gyógy- és fűszernövények tekintetében az arány inkább a felső érték közelében van, állítja a szakember.

Hogy miért? Mert még mindig igaz, hogy a feldolgozóiparunk ezen a területen sokkal kevésbé fejlett, mint a mezőgazdaságunk. Ennek következménye, hogy gyakran ugyanaz a vállalkozás exportálja a kiváló minőségű, Magyarországon termett bio mezőgazdasági termékeket, amely aztán a belőle készült árut az országba hozza.

Az élelmiszeripar területén az utóbbi években nagy változások indultak el, Roszík Péter szerint két év alatt mintegy másfélszeresére nőtt a hazai termelés. Ugyanakkor a reformterület kozmetikai iparában nem tapasztal hasonló fejlődést a szakember, mert nagyon nehéz a szigorú feltételeknek eleget tenni. Pedig a világtrend az ilyen termékek előretörése, a nagy biokiállításokon például külön standot kapnak a kozmetikumokkal foglalkozó cégek.

Igény valóban lenne a magyar termékek iránt, állítja saját tapasztalatai alapján Kautzky Adrienn, a White Lotus Natur biodrogéria és szépségszalon tulajdonosa. Ők azt tapasztalják, hogy a hazai hitelesítőrendszer nem működik megfelelően, ezért a magyar gyártók egy része önkényesen bio, illetve natúr terméknek nevezi azt a termékét, ami valójában nem felel meg a szigorú követelményeknek.

Egy kis kitérő a fogalmakkal kapcsolatban: natúr termék az, ami természetes alapanyagokat (is) tartalmaz. A bio krémben az alapanyagok előállítása is bio- (ha tetszik öko-)gazdaságokban történik, és az alapanyagok, valamint a feldolgozás során további szigorú szabályoknak kell megfelelni. Mindebből látszik, hogy az első kategória sokkal könnyebben használható és tágabban értelmezhető.

Még az sem mindegy, hogy bio vagy natúr

A hazai piacra jellemző továbbá, hogy megfizethető áron juthatunk hozzá a nagy európai gyártók valódi reform-kozmetikumaihoz, melyekből nagy a választék. A sok félrevezető és rossz hazai példa mellett lát jó kezdeményezéseket is Kautzky Adrienn, de ahhoz, hogy a receptúra, a termék és a csomagolás minősége is megfelelő legyen, hosszú időnek kell eltelnie.

Az általuk forgalmazott (nem hazai) termékek gyártói között van olyan, amely hatalmas apparátussal rendelkező homeopátiás gyógyszercég, ehhez mérhető körülményekkel senki nem rendelkezik Magyarországon.

Roszík Péter szerint a néhány éve az élelmiszerek területén tapasztalt összevisszaság érzékelhető az alternatív/ natúr/ bio elnevezésekkel kapcsolatban. A Biokontroll az alapanyagok területén az élelmiszeriparban is érvényes szigorú szabályozást érvényesíti, és újabb szigorú előírásokat alkalmaznak az adalékanyagokra és a gyártásra vonatkozóan.

A "bioparadicsomnak" számító Németországban érvényes szabályozást alkalmazzák itthon, sőt, egyesek szerint ezeknél is szigorúbb a magyar feltételrendszer.

Ezért van az, hogy mindössze három-négy olyan hazai gyártó létezik, mely valóban és igazoltan biokozmetikumot állít elő. Jóval több magyar cég csomagolásán láthatjuk az alternatív vagy natúr jelzőt, ezekkel legyünk óvatosak, mondják az általunk megkérdezettek gyakorlatilag egyöntetűen.


 

 

1.  A bőr magyarul beszél
2.  Alig van igazi biotermék

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb
Wellness kereső

Szabadszavas keresés településnévre

Összetett keresés

Település

Wellness típus

Besorolás

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5