A félelem szagát is érzi a parfümőr

Címkék: divat, kreáció, luxus, parfüm, Zólyomi, orr, parfümőr

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Terray István

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Zólyomi Zsolt az egyetlen parfümőr, más néven "Orr" az egész kelet-európai régióban. Egyedülálló képességei révén megérzi például, ha valaki fél, illetve számos illat kreálásában vesz részt, a legdrágább parfümöktől a toalettkacsáig. Ha van rá elegendő pénzünk, személyre szabott illatot is kreál nekünk, sőt még azt is elárulja, milyen elvek alapján készülnek a mai parfümök.

Ha egyszer Zólyomi Zsolt nyit egy niche boltot Budapesten, ott a kedvenc, nálunk nem kapható parfümkülönlegességeket és a saját illatait fogja árulni. Mert születnek ma is úgy parfümök, hogy a parfümőrnek nincs megszabva idő, alapanyag vagy árbeli limit, az egyetlen kitétel, hogy alkosson valami nagyon-nagyon szépet.

Így lehet saját illatunk

"A niche parfüm nem feltétlenül hihetetlenül drága. Nem költenek reklámra és minden termékük ugyanolyan üvegben van, miközben az alapanyagokon és a kreativitáson nem spórolnak. Ezért is tisztelem a munkáikat, és követendő számomra a példájuk."

Elől egy kedvenc mástól, hátul saját illatok

Zólyomi Zsolt foglalkozik egyéni parfüm-tanácsadással is. Máshol megszokott dolog, hogy aki megteheti, az szakemberhez fordul azzal a kéréssel, hogy milyen illatot használjon. Akinek van rá igénye, az önmagát, a kedvesét, az otthonát vagy a cégét is illatosíthatja személyre szabott illatokkal, esetleg a partjját, az esküvőjét, de akár a jachtját is. Erre egyre nagyobb igény van, ma már Magyarországon is.

Amikor valaki azzal keresi fel, hogy saját magának szeretne egy illatot, a munkafolyamat azzal kezdődik, hogy mennyi pénze van erre a célra, mert ez a luxus luxusa. "5-10 ezer eurótól kezdődik egy saját illat megkreálása, ha mondjuk a munkahely beillatosításáról van szó, és alapanyagoktól függően felmegy akár 50 ezer euróig, ha saját, személyes parfümről. Ezért már 9 kilós Baccarat kristályban adják át a megrendelőnek hosszú ideig elegendő saját illatát."

Az első beszélgetés felmérés: elsősorban a bőr felmérése, másodsorban a személyiségé, ízlésé. Arról is szó esik, mire kell a parfüm: egy menő topmodellt akarunk meghódítani, vagy boldog családanyaként csak jól akarjuk érezni magunkat. "Végigbeszéljük az illető illatpreferenciáit egész életére visszatekintve, attól kezdve, hogy milyen virágot kedvel, azzal bezárólag, hogy melyik tengerparton szeret nyaralni."

Később mutat neki alapanyagokat és bonyolultabb illatokat. Fontos felmérni, hogy mennyire jó az illető szaglása, mert ha nem az, akkor sokkal nehezebb dolga van. A kevésbé érzékeny orrúak ösztöne is megmondja azért, hogy jó-e neki az illat, de nem tudja segíteni a munkát, hiszen illatokról nagyon nehéz beszélgetni.

Amikor már összeáll az elképzelés, Zsolt eltűnik a színről, és "csak nézek ki az ablakon két hétig, és látszólag nem történik semmi.  Egyszer csak megszületik az ihlet, összeáll a kép, és akkor már könnyű dolgom van." Összeállítja a mintákat, melyeket már meg lehet mutatni a megrendelőnek. Azt mondja, hogy az az érzés, amikor az ügyfél megszagolja a kész parfümöt, és látszik az arcán, hogy ő a régóta várt igazi, megfizethetetlen.

Célok és példaképek

Zsolt azért szeretne még magyar parfümőröket, mert úgy véli, egy fecske tényleg nem csinál nyarat.. A hazai helyzet akkor fog változni, ha még lesz itthon néhány igazi Orr. "Tényleg vágyam, hogy legyen Magyarországon parfümipar, ehhez létezik olyan üzem is, amit át lehet alakítani a célra. Ide lehet egy jól menő illatfejlesztő céget is csábítani külföldről, ha a komparatív előnyöket kidomborító, vonzó ajánlatot adunk neki."

Munkájában összezavarja, ha parfümöt használ

Zólyomi Zsolt legfeljebb egyszer használ egy héten parfümöt, mert azt, aki illatokkal dolgozik, egy parfüm önmagán összezavarja. Ilyenkor saját illatot vagy általa nagyrabecsült parfümöt szór magára: van köztük 1906-ban kreált Guerlain, már nem kapható Carolina Herrera, Ermenegildo Zegna, Serge Lutens, de néha akár női illat is. Szerinte az, hogy valami férfi vagy női illat, a csomagolás sokszor csak a marketingesek döntésén múlik.

Példaképei között nem csak parfümkészítők vannak. Jean-Claude Delville tanította, a Clinique Happy alkotóját szakmailag és emberileg is sokra tartja. A Serge Lutens-Christian Sheldrake  koncepció-alkotó és parfümőr párosra is felnéz, ők együtt hoznak létre nagy illatokat.

"Edmond Roudnitska az ötvenes-hatvanas években dolgozott Christian Diornak, utóbbi a divatiparban nagy példaképem.

Roudnitska zseni volt, esztétaként doktori értekezés szinten írt az illatokról, és megalkotta a Diorissimo nevű parfümöt, ami egy gyöngyvirág rekonstitúció, azaz újraépítés.

Mindössze huszonegynéhány alkotóelemből készítette, és évtizedek múlva az analitikai kémia segítségével kiderült, hogy magában a gyöngyvirágban is ugyanazok a molekulák vannak.

Vonaton ülve, fejben kreált parfümöket, megérkezéskor a jegyzeteiből a laboráns már rakta is össze az illatokat. Ehhez évtizedes gyakorlás kell, abszolút szaglás, illetve az, hogy az illető alapból zseni legyen."


Deluxe Magazin

 

 

 

2 komment

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5