A luxuscikkek pár év alatt tömegtermékké válnak

Címkék: high-tech, teszt

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Deluxe Magazin

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Idén ünnepelte magyarországi jelenlétének tizedik évfordulóját a Media Markt, míg az Electro World öt esztendeje szolgálja ki vásárlóit. Visszatekintő összeállításunkban a két forgalmazó által kínált technológiák és termékcsoportok változó luxus-fogalmával ismerkedünk meg közelebbről.

Tíz év igen nagy idő a gyorsan változó technika világában, hiszen a különböző készülékek minőségi és árbesorolása gyakorlatilag hetek és hónapok alatt megváltozik. Egy évtized, de még öt esztendő is bőségesen elegendő ahhoz, hogy komplett termékcsoportok alakuljanak ki és tűnjenek el, amelyek trendet és életstílust is jelentettek tulajdonosaiknak.

1997

Kevesen emlékeznek már rá, de tíz esztendeje még a kazettás walkmanek korát éltük, s akkoriban az számított újdonságnak, ha a készülék oda-vissza játszós volt, mindemellett a lehető leglaposabb. A Media Marktokban ekkor luxuskategóriába sorolható lejátszókat évek alatt fokozatosan váltotta fel a discman, amelyet pedig az utóbbi években taszított le trónjáról az mp3 technológia.

Az 1997-ben igen népszerű VHS szabványt kiütötte a DVD és a winchesteres rögzítés, ezzel párhuzamban az analóg fényképezőgépet a digitális, újraértelmezve ezzel a csúcskategória fogalmát mind minőség, mind ár szempontjából.

A most jubiláló Media Markt a minőségi ugrások és az árváltozások legszemléletesebb példájaként a televíziókat hozta, amelyek gyakorlatilag minden családban megtalálhatók már a kezdetektől fogva.

Amíg az 1997-es és az azt követő esztendőkre a 51, esetleg 72 cm-es képátlójú, hagyományos katódsugárcsöves készülékek voltak jellemzők, az ezredforduló táján fokozatosan felkerültek az üzletek polcaira a nagyképernyős, lapos és könnyű, HDTV-re felkészített plazma- és LCD-monitorok.

Az újabb generáció minőségi paradigmaváltását magas árak kísérték, amivel új luxuskategória mutatkozott be 2000-ben. A Media Marktban az első nagyfelbontásra képes, 106 cm-es HD-ready plazmatévék 1999-ben még 3 millió forintba kerültek, ezeket napjainkban akár 300 ezer forint alatt beszerezhetjük.

A technológiai fejlődéssel párhuzamosan a képernyők mérete is jelentős mértékben növekedett a plazma és az LCD technológiának köszönhetően, ennek következtében a képátló nagysága is presztízskérdésnek és árnövelő tényezőnek számít.

2007-ben e tekintetben a csúcs a Panasonic 261 cm képátlójú, 17 millió forintos, gigantikus plazmatévéje, amelyet a német üzletlánc legújabb, tatabányai tagjának megnyitójakor mutattak be először a hazai közönségnek.

Igazi ritkaság érkezett Magyarországra

A házimozi feljődését gyorsíthatja, hogy mindezen felül a következő években újabb technológiák elterjedése várható, mint például a LED, az OLED, a SED - derül ki a Metro Grouphoz tartozó üzletlánc közleményéből.

A Media Markt által szervezett budapesti Közeljövő szórakoztatóelektronikai kiállításon 2006 őszén már bemutatták a speciális szemüveg nélkül nézhető háromdimenziós televíziót is, ami tíz éve még szinte elképzelhetetlen volt.

A trend- és korszakváltás termékskálája persze korántsem ér itt véget: 1997-ben az audiokazetta adta a Media Markt hanghordozó-eladásának jelentős részét, most pedig csak néhány darab található belőlük. Ma már megmosolyogtatóak az óriási mobiltelefonok is, 10 éve szinte elképzelhetetlenek voltak a mai integrált eszközök, amelyek egy készülékben ötvözik a telefon, a számítógép, a navigáció funkcióit. Míg tíz évvel ezelőtt kevesen vehették meg a nehéz, nagy méretű és drága mobiltelefonokat, ma a pillekönnyű, sokfunkciós "okostelefonok" fogynak leginkább.

Tíz év nagy idő a high-tech iparágban

A számítástechnika területén történő rohamos fejlődés már a háztartási gépeknél is érzékelhető: hűtőszekrények, mosógépek is mikroprocesszorokat, LCD-kijelzőket használnak, egyre több háztartási gép képes az internethez csatlakozni.

2002

Öt éve érkezett Magyarországra az Electro World nevű áruházlánc, amely 2002 januárjában több millió forintos áron kínálta az első LCD-tévéket; ma a hasonló méretű és kategóriájú készülékek 300 ezer forint körül kelnek el. A tévézés forradalma a skandináv láncnál is megfigyelhető: a kábelezés felszámolása után, mintegy három évvel ezelőtt bekövetkezett az igazi boom, mára azonban a fejlesztések ellenére is inkább stagnál a piac - mondta magazinunknak Leskó László értékesítési vezető. Ami öt éve high-endnek számított, mára mindenki számára hozzáférhető áru, míg a luxus fogalma újabb korlátok közé szorult, és ma már csak a Full-HD sorolható a felső kategóriába.

Az Electro Worldben 2002-ben még azok a házimozi-erősítők számítottak különlegesnek, amelyeket ma szinte bárki megvehet, mai luxusnak a HD-DVD és a Blu-ray technológia tekinthető.

A videokamerák terén szintén ugyanezek a trendek érvényesültek: amíg 2002-ben egy analóg VHSC-t vehettünk 150-200 ezer forintért, ma ugyanennyiért kitűnő minőségű mini-DV-t vásárolhatunk.

Forrás: EPA
A 2007-es CeBit kiállításon a 2,74 méteres LCD-tévé számított luxusnak

A high-tech iparág minden területén lezajlottak ezek a változások: amíg 2002-ben a több százezer forintos fényképezőgépek csak néhány megapixelesek voltak, ma már a felsőbb kategóriákba a digitális SLR-ek tartoznak, és megjelentek a full-HD-s készülékek is. A technikai fejlődés kísérő jelensége továbbá, hogy a korábbi prototípusok tömegtermékekké válnak, és azok helyét már újabbak töltik be.

A meglévő termékcsoportok luxuskategóriájának folyamatos változása mellett újfajta készülékek is felkerülnek a polcokra, amelyek új igényeket elégítenek ki. A telekommunikáció boomját jellemzi, hogy korábban nem létező szerkezetek bukkantak fel: a korábban futurisztikusnak ható PDA-k és GPS-ek, valamint az egyre kisebb és bonyolultabb funkciókat magukba foglaló telefonok, amelyek ma már szintén a bevezető ár töredékéért vásárolhatók meg.

Deluxe Magazin

Korábban:

2009-re lesz piacképes az OLED technológia

Háború a CeBIT-en

Megoldódhat a SED technológia sorsa

Nem készül több katódsugaras Loewe televízió

A nagyképernyő mérföldkövei

 

 

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5