Vörös Kalauz a legjobbakhoz

Címkék: étterem, hotel, információ, Michelin

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Deluxe Magazin

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Sokan elképzelni sem tudják, mi köze lehet egy francia gumigyártó vállalatnak a világ legkiválóbb éttermeihez. A válasz egyszerű: Edouard Michelin több mint száz évvel ezelőtt feltalálta a cserélhető szelepes autógumit, majd testvérével, Andréval együtt kitűnő éttermek és hotelek címével bővített térképeket adtak ki, így próbálván ösztönözni az autósokat, hogy tegyenek kitérőket, és ezzel is koptassák autójuk Michelin gumiját.

Közérthető, könnyen követhető útleírásokkal és praktikus utazási tanácsokkal segítették első olvasóikat, az úttörő autósokat. A Michelin útikalauzok sikerét mi sem példázza jobban, mint hogy térképeik és útleírásaik 1900 óta világszerte több mint 700 millió példányban keltek el.

A Michelin Guide története egészen 1900-ig nyúlik vissza, André és Edouard Michelin akkor adták ki első útikalauzukat a francia sofőrök számára, összegyűjtve a legkiválóbb éttermeket és szálláshelyeket az akkor még az aszfaltot is nélkülöző utak mentén. Ebben az időben Franciaországban körülbelül 2400 autótulajdonos volt. A kezdetekben Párizs központú térkép és útikalauz csupán a környező városokhoz vezető autóutakról szolgáltatott adatokat. A Michelin ezért arra bátorította olvasóit, hogy gyűjtsenek további információkat, leginkább a hotelek terén. A későbbi kiadásokban a kötet már értékelte is a benne szereplő szálláshelyek minőségét és ellátását, és külön jelölte a Francia Autóklub által is ajánlott helyeket. 1904-től már nemzetközi útikalauzokat is kiadtak, hamarosan Svájc, Olaszország, Belgium, Hollandia, Luxemburg, az Egyesült Királyság, illetve számos más ország is külön kötetet kapott. A vörös borítójú, éttermeket és hoteleket összegyűjtő könyvek először 1919-ben jelentek meg, egyszerre több országra vonatkozóan. (A zöld színű Michelin-könyv vidéki kalauzokból nőtte ki magát, ezt először a második világháború kezdete előtt adták ki.)

A társaság jelenleg a ViaMichelin leányvállalatán keresztül digitális formában is elérhetővé teszi térképeit, valamint ajánlja a listázott éttermeket. Az útikönyvek szinte egész Európára vonatkozóan kaphatók, idén először már New York és San Francisco éttermei, illetve szállodái is külön kiadványban szerepelnek. Magyarországon egyelőre nem találunk Michelin-csillagos éttermet, de ajánlott helyeket már igen. A ViaMichelin összesen 30, szinte kizárólag budapesti éttermet ajánl látogatásra, ezek közel fele hotelekben található. Az tehát nyilvánvaló, hogy hazánkba is járnak a kiadvány kritikusai, sajnos azonban csillagra érdemes helyet még nem leltek. Ígéretesnek gondolják viszont a Four Seasons Páva éttermét és Gresham Kávézóját, a várbeli Alabárdost, illetve Cafe Pierrot-t, a Kristóf téri Cyranót, a Múzeum Kávéházat, a Mokkát, a régi Barakát (ma Segal Restaurant), a Képírót, a budai Arcade Bistrót, valamint a Fausto's-t is, hogy csak néhányat említsünk.

A Michelin-baba San Franciscóban ünnepel

A 20. század folyamán a Michelin-csillagok a kulináris tökéletesség nemzetközi szimbólumaivá váltak, és ez a 21. században sincs másképp. A Vörös Kalauz elismertségét legendás és névtelen kritikusainak köszönheti, akik identitásukat rejtve fáradhatatlanul járják a világ éttermeit és szállodáit, hogy megtudják, kinek adhatnak elismerést, vagy éppen kitől vehetik el a vágyott, rengeteg bevételt hozó csillagokat. A Vörös Könyv egy szimbólumrendszert alkalmaz a listázott hotelekről és éttermekről komfort, illetve árkategória tekintetében. Az éttermeket az alábbi öt szempont alapján ítélik meg: az ételek minősége, a sütés-főzés és ízesítés tökéletessége, a konyha "személyisége", ár-érték arány, valamint a látogatások gyakorisága. A csillagokat a legjobb étkeket kínáló éttermek kapják meg, az értékelés természetesen független a konyha stílusától. A csillagok csupán azt tükrözik, mi található a vendég tányérján, a kritikusok nem veszik számításba a dekorációt, a felszolgálás minőségét vagy a terítéket. A kalauz egy csillaggal díjazza "a kellemes úti kitérőt jelentő, kiváló fogásokkal büszkélkedő" éttermeket, két csillaggal a kitűnő vendéglőket, amelyekért érdemes egy hosszabb kitérőt tenni, s hárommal a kivételes helyeket, melyek akár egy külön utazást is megérnek.

 

 

1.  Vörös Kalauz a legjobbakhoz
2.  Legendás csillagok

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5