Borbolt a bazilika árnyékában

Címkék: bor, borász, pincészet, Budapest

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Deluxe Magazin

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Bazilika néven ötödik boltját nyitotta a fővárosban a Bortársaság. A bolt egyben a Pannonhalmi Apátsági Pincészet szaküzlete is. Az üzletet és a bemutatott újborokat Várszegi Asztrik, pannonhalmi főapát áldotta meg.

A Szent István Bazilika tőszomszédságában nyitotta meg a legújabb budapesti üzletét a Bortársaság. Az ötletet az adta, hogy a Pannonhalmi Főapátság a múlt század elején évtizedeken keresztül sikeres üzletet működtetett a József körúton, ahol saját borokat és az apátság egyéb gyógytermékeit árulták. De a pincészetet és a boltot is elsodorták a történelem viharai. Ám nem véglegesen, 2001-ben az új pannonhalmi telepítések kezdetével, majd 2003-ban az új feldolgozó beindításával Pannonhalmi Apátsági Pincészet néven újjászületett az egykori legenda. S most itt az új bolt is, amelyet a fővárosban ötödikként nyitott az apátsági borok kizárólagos forgalmazója, a Bortársaság. A Szent István Bazilika közelsége erősíti az egyház és a bor, illetve a Bortársaság és a Pannonhalmi Főapátság kapcsolatát is. Nem meglepő hát, ha az apátsági borok meghatározó helyet és szerepet kaptak az új üzletben, amit Várszegi Asztrik főapát áldott meg, a bemutatott újborokkal egyetemben.

Az apátsági pincészet borásza, Liptai Zsolt értékelte az idei évet, amely szavai szerint későn indult, csúszott a virágzás, szeptember végi, októberi szüretet jelzett. Június-júliusban azonban a szőlő bepótolta a lemaradást, az augusztus pedig olyan enyhe meleget hozott, ami nem égette el a savakat, ezek szeptemberben és októberben tovább finomodtak. A jó savszerkezethez magas cukorfok is társult, és a kettő együtt jó borokat eredményezett. "Nagyon érdekes, rendhagyóan jó évjárat született 2006-ban" - összegezte Liptai Zsolt.

A borász bemutatta az apátság három borát is, elsőként a traminiből és királyleánykából készített St. Martinus cuvéet. A bor nevét Szent Mártonról kapta, aki Pannónia szülötte volt, bár arról megoszlanak a vélemények, hogy Pannonalmán, vagy Szombathelyen látta-e meg a napvilágot. Az azonban tény, hogy a főapátság Szent Márton hegyén áll, így ez a név kötelez.

Szent Mártonhoz sok történet kötődik, az egyik legismertebb, hogy nem akarta, hogy püspökké válasszák, ezért elbújt, de búvóhelyét a libák gágogásukkal elárulták. Hozzánk azonban sokkal közelibb, hogy Márton napjára esett a mezőgazdasági év vége, ekkor tartottak számadást a gabona és a bor mennyiségéről.  Ekkorra meghíztak a libák is, s szinte természetes volt, hogy az ünnepségen libasültet szolgáltak fel, újborok társaságában. Ma egyre divatosabb itthon is, a francia Beaujolais borvidéken bevett szokások mintájára, Márton napjára bemutatni az új borokat. A franciák vörösborral teszik ezt, itthon viszont a vörös újborok mellett fehérszőlőből is készülnek úgynevezett "nuovo"-k Erre jó példa a 2003 óta negyedik évjáratban elkészült St. Martinus cuveé.

A pincészet presztízsbora a fehér palettán a kétharmadnyi chardonnay-ból és egyharmadnyi pinot blanc-ból készült Hemina cuvée. E névnek is érdekes története van. A bencés rend alapítója, Szent Benedek a hatodik század közepén vetette papírra a bencés szerzetesek napi életét szabályozó reguláit, kitérve az italfogyasztásra is, ám mivel úgy látta azt megtiltani nem lehet, annak mértékét szabályozta. Szent Benedek mindenkinek napi egy hemina bort engedélyezett. A hemina egysége nem ismert, nem lehet tudni annak pontos mértékét. De ezt Szent Benedek nem is határozta meg, mert tudta, minden ember más és más "egyéni ajándékkal bír Istentől", ezért mindenkinek egyéni képességeihez kell szabni a borfogyasztást. Amely a jókedvig terjedhet, így mindenkinek meglehet a maga mértéke, saját heminája.

A harmadik bor pinot noir volt, amellyel a pincészet szeretné bebizonyítani, hogy a Pannonhalmi borvidék a fehérborok mellett a korai érésű kékszőlők termesztésére is alkalmas. Az ötven hektárnyi apátsági szőlők harmada kékszőlő, azon belül közel tíz hektár a pinot noir ültetvény nagysága. Az első két évjárat, a 2004-es és 2005-ös bebizonyította, hogy az elképzelés helyes, mivel elegáns, gyümölcsös borok kerültek palackba.

Az 1993 óta működő Bortársaság Magyarország meghatározó borkereskedelmi vállalkozása. Az általa képviselt hazai és külföldi termelők minőségi boraikkal minden lényeges értékesítési csatornán folyamatosan jelen vannak, így a Bortársaság saját, dinamikusan bővülő, országos bolthálózaton kívül a hipermarket láncokban, a gasztronómiai piacon és az online borkereskedelemben is a legfontosabb piaci szereplők egyike. A mostanáig négy budapesti helyszínen és három vidéki nagyvárosban hasonló színvonalon, azonos kondíciókkal és választékkal működő Bortársaság boltok hálózata ebben az évben két új szaküzlettel bővült. Júliusban Szeged központjában, most pedig Budapest szívében, a Szent István tér 3-ban nyílt új Bortársaság Bolt.

Deluxe Magazin

Korábban:

A borkereskedelem jelene és jövője

Vörösborral bővül a pannonhalmi apátság pincészete

Jó borok társaságában

 

 

 

Szóljon hozzá!

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5