Csak néhány millióba kerülne megmenteni a magyar hajózás történelmi darabját

Címkék: történelem, hajó, Buda

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Deluxe Magazin

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

Egy hajózástörténeti emlék, a Buda motoros a pusztulás szélére került. Az 1937-ben épült áruszállító motorost ócskavasnak már nem lehet eladni, de továbbra is kérdéses, hogy kipróbálhatjuk-e még a meglepően gyors, világháborús veteránt.

A TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület talált rá a jelenleg állóhajóként funkcionáló Budára, ami a rozsdától és az átépítésektől megtépázva várta - leginkább már csak a feldarabolást és beolvasztást. Elhatározták, hogy megmentik a több mint 70 éves hajót, amelynek története rendkívül színes: látszólag polgári darabáru-szállító motorosnak és vontatóhajónak építettek, ám úgy készítették el, hogy egy esetleges revíziós háború esetén gyors mozgású ellátóhajóként szállítsa az utánpótlást az előretörő magyar csapatoknak. Ezt a feladatot egyébként a II. világháború alatt el is látta az áruszállítónak álcázott Buda.

TIT
A Buda jelenleg

A hajó eredeti rendeltetése is indokolja, hogy ne csak egy áruszállító hajót lássunk benne: a hadsereg területén is trianoni korlátok közé szorított Magyarország igyekezett elrejteni a Honvédség egyes egységeit és képességeit, titokban fegyverkezett. A Budát is úgy alakították ki, hogy egy revíziós háborúban dunai felvonuláskor csapat- és utánpótlás-szállító hajóként szolgáljon: a Felvidék visszafoglalásakor ténylegesen használták is erre a hajót. Szokatlanul "sportos" testkialakítása, áruszállítóhoz mérten fölöslegesen nagy sebessége is ennek a kettős, polgári-katonai rendeltetésnek köszönhető.

Lehóczky Zoltánt kérdeztük a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesülettől, mik a különlegességei a jelenleg a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. tulajdonában lévő, megmentésre váró hajónak. "Lényeges különlegessége a Budának, hogy fennmaradt: három hasonló testvérhajóján kívül ugyanis a magyar dunai áruszállító hajók túlnyomó többsége az idők során valamilyen módon megsemmisült. A Buda az egyetlen két világháború közötti, magyar tervezésű és építésű, jelenleg is létező áruszállító hajó" - tudtuk meg.

TIT
Egy archív felvétel a hajóról

Ma azonban a Buda sajnos eléggé megfakult állapotban van, egyrészt az iskolahajóvá történt átépítése miatt került egy esztétikailag igénytelen felépítmény a fedélzetre. Miután állóhajóként is funkcionált, a hajó gépeit, hajócsavarjait leszerelték, a fenéklemezek pedig erősen korrodálódtak. Így aztán a hajó megvétele után még a felújítás is komoly kihívás lesz.

"Szakértői becslések 3 millió forintra becsülik a hajó jelen állapotában reális piaci értékét.A felújítás várható költsége a becslések szerint 400 millió forintra tehető, amely a jövő évi pályázatokból nagy eséllyel fedezhető" - mondta Lehóczky Zoltán, aki kifejtette, hogy noha többen jelezték, hogy pénzzel is beszállnának a hajó megvásárlásába, további források szükségesek a megmentéshez.

Mivel a hajó védetté nyilvánítási eljárását a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megkezdte, három hónapig, a védettség indokoltsága vizsgálatának idejére a Buda már nem alakítható át, darabolható fel, vagy vihető ki az országból. "A közvetlen veszély így elhárult, így ez alatt az idő alatt kell a hajó megmentésére képes vállalkozó szellemű és hajós szívű társaságnak összeállnia".

TIT
Sok lesz a munka

És hogy mire lehetne használni a Budát? "Két- háromhetes, víz közeli, hajós élményt nyújtó túrákat lehetne szervezni a hajóval, amiken a vendégek olyan helyekre is eljuthatnak a Budával, ahova a Dunán ma divatos szállodahajókkal nem. Be lehet járni a Dunát egészen a Fekete-tengerig, fel lehet hajózni a Vágra, valamint a Tiszára és a Bodrogra is. A hajón tarthatók különleges csapatépítő tréningek is, valamint a Buda nagy szállítókapacitása és még mindig meglévő első raktere miatt különösen alkalmas folyami régészeti feltárásokhoz bázishajónak. Ezen kívül a Buda hajós témájú kiállítások, kulturális programok helyszínéül is jól használható" - mondta Lehóczky Zoltán, aki bizakodik a Buda jövőjét illetően.

 

 

 

1 komment

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Szécsényi Gusztáv | 2010. november 23., kedd 09:53:11

A Budán én még mint a MAHART iskola-hajóján hajóztam! Akkor még működött, a csepeli szertár és Esztergom közötti szakaszon, sőt Pozsonyig mentünk vele. Érthetetlen, hogy miért hagyták így szétrabolni?! És hol van a hagyomány őrző MATE? Miért nem szállnak be ők is a felújítás költségeibe? Egyébként egy nagyon jó és működő, utazó nosztalgia jellegű étterem-hajót lehetne belőle kialakítani, vagy egy működő múzeum hajót!A működést menetre értettem.

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5