Akciós borok drágán a hipermarketekben

Címkék: bor, akció, olcsó

Eszközök:Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Deluxe Magazin

Eszközök: Betuméret növelés Betuméret csökkentés Küldés e-mailben Nyomtatás

A hipermarketek az utóbbi években lelkesen tolják a hazai borkultúra szekerét. Ősszel, szüret idején legtöbbjük külön brosúrát szentel a bornak, állításuk szerint ilyenkor olcsóbban juthatunk hozzá az amúgy szemérmetlenül túlárazott nedűkhöz. Utánanéztük, a tavaszi akciós szórólapok hangzatos és csábító ajánlatai vajon milyen viszonyban vannak a valódi értékkel.

"Szenzációs árak", "könnyed elegancia",a "napfény ízei", ilyen és ehhez hasonló feliratok hirdetik, hogy most bizony jól járhatunk. A "napfény ízei" alatt többségében illatos, reduktív fehérborokat kínálnak, a "könnyed elegancia" címszó üde rozékat takar, a "hagyomány és elegancia" szlogen égisze alatt pedig békésen megfér egymás mellett a magyar vörösbor felhozatal számos jelentős és jelentéktelen szereplője, a 439 forintos mátrai vörösbortól a 8000 forintos Gere Kopárig.


Gere Kopárt is árulnak

A kiadványok általában kevesebb oldalt szentelnek a fehérbornak és a rozénak, mint a vörösboroknak, jelezve, hogy a kékszőlő nedűjének presztízse még mindig kétszerese az előbbiekének. A vörösbor uralma világtrend, idehaza is igyekeznek ezzel lépést tartani a termelők. Még akkor is, ha szakmai körökben már sokan belátták, Magyarország klimatikus viszonyai igazából a fehérboroknak kedveznek, tehát ha valamiben, akkor ebben a műfajban lehetne saját arculatot építeni.

Nézzük, valóban olyan szenzációsak-e az árak, mint ahogy a szórólapok sugallják. Tételről tételre végigbogarásztuk a kínálatokat, összehasonlítottuk az egyik legjelentősebb hazai borkereskedő cég áraival. Az eredmény több mint érdekes.

Hétköznapi árak


Akciós a napfény íze

Amit ugyanis a hipermarketek "szenzációsnak" tartanak, az a profi borszaküzletben teljesen hétköznapi árnak számít. Sőt, nem egy esetben ugyanazt a bort a szaküzletben akár olcsóbban is megkaphatjuk annál, mint amennyiért a szupermarketben, akciós áron kínálják.

Az árkalkulációnál is érdekesebb az a tény, hogy a katalógusok nagy többségében a borok címkéjéről egyszerűen kiradírozták az évjáratot. Néhány esetben hanyag munkát végeztek, néhány tételről kiderül, hogy 2008-as vagy esetleg 2009-es. Egyáltalán nem elhanyagolható kérdés ez egy hamvas reduktív fehérbor vagy egy rozé esetében. A borok évjáratának a kiadványokban történő eltüntetése vagy az amatőrizmus vagy a fogyasztó tudatos megtévesztésének számlájára írandó.

Fontos az évjárat

A borok esetében az évjáratnak óriási szerepe van. Gyengébb évjáratban a nagy presztízzsel rendelkező borokat gyakran el sem készítik. A reduktív, illatos fehérborok, illetve a rozék esetében pedig mindig a legfrissebb évjárat az igazi. Ezeket a borokat csak egy évre tervezték, nagyon kevés közöttük az olyan tétel, amely két-három év múlva is olyan élvezeti értéket tud nyújtani, mint ifjú korában. Ezek a borok az idő előrehaladtával egyszerűen kipukkadnak, hamar elöregednek, elvesztik a lényegükhöz tartozó vitális, kirobbanó illat- és ízvilágot. Később már semmiképpen sem egyenértékűek legfrissebb évjáratból kikerülő társaikkal.


Otthon már nincs reklamáció

Az áruházak polcain viszont azzal szembesülünk, hogy ugyanannak a bornak két, akár három évjárata is ott sorakozik, ugyanazon a "szenzációs" áron. Ráadásul a rozék esetében még mindig több jelenleg a 2008-as, mint a 2009-es, amelynek bizony már szezonja van. Nem egy esetben 2007-es, 2006-os tétellel is találkozhatunk.

Ha ezek a tételek lényegesen olcsóbban kerülnének kiárusításra, mint a legfrissebb évjáratú társaik, akkor valóban beszélhetnénk szenzációs árakról. Így azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy az évjáratok leradírozásával csupán a bent ragadt mennyiségen szeretne túladni az áruház. Otthon aztán már hiába szembesülünk azzal, hogy kedvenc, üde rozénkból mégsem a 2009-es, hanem egy korábbi évjáratát sikerült a kosárba tennünk. Úgyhogy érdemes résen lenni.

A komolyabb vörösboroknál nem gond a korábbi évjárat. Bár a hipermarketek neonfényei és a tárolási körülmények hosszú távon valószínűleg nem  kedveznek a borok fejlődésének.

Az egyik kiadvány legmulatságosabb tévedése, hogy a Thummerer pince Tréfli névre hallgató vörösborát száraz borként kínálja, miközben az a valóságban bizony édes.

Szóval tudatos vásárlóként és borrajongóként érdemes odafigyelni az apróságokra. A hipermarketek szórólapjaikra pedig a sok hangzatos és csábító szlogen mellett gyakran feltüntethetnék Rodolfó jelmondatát: "Vigyázat, csalok!"

 

 

 

3 komment

 

Ajánljuk még:

Amikor elég a saját barátainkból is

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

ocelot8 | 2010. november 22., hétfő 13:32:35

Ez jó kérdés, miért van a fogyasztóvédelem. De szerintem nehéz is lenne egy erre alkalmas törvényt kidolgozni úgy, hogy kiskapuk se maradjanak benne.

beatle | 2010. március 31., szerda 10:15:04

Aranyosak az élelmiszerboltok és áruházláncok az ilyesfajta akcióikkal, ha engednek is 2 forintot az 1000-es árból már az is elképesztô árviharként jelenik meg :) A fogyasztó védelem pedig lehet, hogy nincs felruházva elég hatáskörrel? Akkor minek van?

valaki | 2010. március 27., szombat 11:26:22

Rendszeres szemlélődő vagyok a különböző áruházak boros polcai előtt, így egy különös - egyébként teljesen rendszeres, évek óta tartó - akció típusra szeretném felhívni a figyelmet, amelyet a Spar-áruházlánc folytat előszeretettel. Tehát kiírják egyes borok alá, hogy akciós ár, s az óvatlan vásárló el is hiszi. Annyira viszont már nem foglalkoznak a témával, hogy az előző árat levegyék, hanem azt csak eltakarják az új cédulával. Ha pedig valaki veszi a fáradságot, s "fellebbenti a leplet", bizony meglepetve észlelheti, hogy az akciós ár forintra azonos a korábbival. Ez bizony a vásárlók átvágása, amelyre egy alkalommal megpróbáltam felhívni a fogyasztó védelem figyelmét, de azt mondták - ami meglepett -, hogy erre nincs ráhatásuk.

Legfrissebb

Pharrell Williams

Pharrell Williams

Pharrell Williams lett az év divatikonja

Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA).

Bunga-Bunga

Bunga-Bunga

Felszámolta fizetett háremét Berlusconi

Nyilvánosságra került az a levél, amelyet Silvio Berlusconi volt olasz kormányfő írt az általa rendezett "bunga-bunga partikon" résztvevő fiatal nőknek.

Taxidermia

Taxidermia

Hódít a taxidermia a kínai gazdagok között

Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Pokerdoboz
Pókertippek

Pókertippek

Az élő játékban az egyik legegyértelműbb és legnehezebben leplezhető árulkodó jel a kézremegés. Ez többnyire erős kézre és nem blöffre utal. Pókertippek.

Top5